Formátivní hodnocení je klíčovým prvkem vzdělávacího procesu, který podporuje učení a rozvoj všech žáků. Na rozdíl od sumativního hodnocení, které hodnotí vědomosti žáků na konci učebního období či kurzu, formátivní hodnocení je průběžné a zaměřuje se na proces učení během vyučovacích jednotek. Jeho hlavním cílem je poskytnout zpětnou vazbu, která je konstruktivní a umožňuje žákům pochopit jejich silné stránky a identifikovat oblasti pro zlepšení.
Důležitost formátivního hodnocení v pedagogice spočívá v jeho schopnosti transformovat vzdělávací prostředí tak, aby bylo zaměřeno na učení a rozvoj, nikoli pouze na výsledky testů. Formátivní hodnocení umožňuje učitelům lépe pochopit potřeby svých žáků a způsob, jakým se učí, což vede k přizpůsobení výukových metod a materiálů pro podporu individuálního učení. Navíc, formátivní hodnocení slouží jako neustálý dialog mezi učitelem a žákem, který podporuje rozvoj metakognitivních dovedností, jako je schopnost žáků hodnotit své vlastní porozumění a strategie učení.
V praxi formátivní hodnocení zahrnuje rozmanité metody, například pozorování, diskuse, samostatné a skupinové úkoly, které jsou prováděny s okamžitou zpětnou vazbou. Tato zpětná vazba by měla být specifická, relevantní a motivující, aby žáci mohli okamžitě použít informace k nápravě chyb a k dalšímu zlepšení svých dovedností a znalostí. Význam formátivního hodnocení je také podpořen jeho přínosem pro rozvoj sebeúčinnosti žáků, neboť jim poskytuje nástroje pro samostatné učení a neustálé zlepšování.
V souhrnu formátivní hodnocení představuje nezbytný nástroj pro podporu efektivního učení. Pomáhá vytvářet pozitivní učební klima, kde je chyba vnímána jako příležitost k učení, nikoli jako neúspěch. Skrze formátivní hodnocení jsou učitelé schopni poskytovat individuální podporu a vedení, což je základem pro rozvoj autonomních, kriticky myslících a doživotně se učících jedinců.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)