Bloomova taxonomie

Bloomova taxonomie: Hierarchie kognitivních procesů v učení

Bloomova taxonomie, pojmenovaná po americkém pedagogovi Benjaminovi Bloomovi, představuje klasifikaci kognitivních procesů v učení, která byla poprvé formálně představena v roce 1956. Tento rámec byl navržen k usnadnění výuky a hodnocení na různých úrovních vzdělávání. Taxonomie se skládá ze šesti hlavních kategorií, které reprezentují různé úrovně kognitivního myšlení: znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnocení. Každá z těchto kategorií je hierarchicky uspořádána, což znamená, že vyšší úrovně kognitivních funkcí předpokládají zvládnutí nižších úrovní.

První úroveň, znalost, zahrnuje zapamatování a vybavování základních faktů, termínů a pojmů. Následuje porozumění, což znamená schopnost vysvětlit nebo interpretovat informace vlastními slovy. Aplikace zahrnuje schopnost využít nabyté znalosti v nových situacích nebo kontextech. Analýza již vyžaduje hlubší pochopení, kdy je třeba rozdělit informace na menší části a pochopit vztahy mezi nimi. Syntéza znamená schopnost kombinovat různé části informací za účelem vytvoření celkového obrazu nebo nové struktury. Nejvyšší úroveň, hodnocení, zahrnuje kritické myšlení, při kterém student hodnotí a posuzuje informace na základě určitých kritérií.

Bloomova taxonomie byla v roce 2001 revidována, aby lépe reflektovala současné pedagogické teorie a praxi. Nová verze představila některé změny, jako je změna názvů kategorií na aktivní slovesa (například „znalost“ byla změněna na „zapamatování“) a změna pořadí některých kategorií (například „syntéza“ byla přejmenována na „tvorba“ a umístěna na nejvyšší úroveň). Přesto hlavním účelem této taxonomie zůstává pomáhat pedagogům a studentům strukturovat výuku a učení tak, aby bylo možné dosáhnout vyšších úrovní kritického myšlení a komplexního pochopení studované látky. Bloomova taxonomie tak nadále zůstává jedním z nejvlivnějších nástrojů ve vzdělávání, podporujícím efektivní plánování, realizaci a hodnocení výukových aktivit. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *