Flipped Classroom

Flipped Classroom, neboli převrácená třída, je vzdělávací přístup, který mění tradiční schéma výuky a klade důraz na aktivní zapojení studentů. Zatímco v konvenčním modelu je učitel hlavním zdrojem informací během výuky a domácí úkoly slouží k procvičování nabytých znalostí, Flipped Classroom tento proces obrací. Studenti se seznamují s novým učivem předem, obvykle prostřednictvím online materiálů, jako jsou videa, články nebo interaktivní lekce. Čas ve třídě je pak věnován aktivitám, které podporují hlubší porozumění látky – například diskuzím, skupinovým projektům či řešení komplexních problémů pod vedením učitele.

Jedním z hlavních přínosů tohoto přístupu je individuální rychlost učení. Každý student může sledovat učební materiály vlastním tempem a věnovat více času oblastem, které mu dělají potíže. To je zvláště přínosné pro studenty s různými styly učení, protože mají možnost vracet se k obtížnějším konceptům a objasnit si je předtím, než se zúčastní interaktivní části lekce. Tento model také umožňuje učitelům věnovat více času individuální podpoře studentů, což může přispět ke zlepšení jejich výsledků a pozitivně ovlivnit motivaci k učení.

Navzdory svým výhodám čelí Flipped Classroom i určitým výzvám. Úspěšná implementace tohoto modelu vyžaduje, aby studenti měli spolehlivý přístup k digitálním technologiím a aby byli dostatečně motivováni k samostatnému studiu mimo školní prostředí. Také učitelé musí být připraveni na změnu svých tradičních rolí a na potřebu vytvářet kvalitní a poutavé materiály pro domácí přípravu. Přestože může být uvedení tohoto přístupu zpočátku náročné, mnohé studie naznačují, že má potenciál výrazně obohatit vzdělávací proces a napomoci k rozvoji dovedností kritického myšlení a spolupráce mezi studenty. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *