Inkluzivní vzdělávání představuje progresivní přístup k organizaci a realizaci vzdělávacího procesu, jehož hlavním cílem je umožnit plnohodnotné a rovnocenné začlenění všech žáků, bez ohledu na jejich individuální potřeby, schopnosti či sociální zázemí, do běžného vzdělávacího proudu. Tento koncept vychází z uznání rozmanitosti mezi žáky a staví na principu rovnosti příležitostí s důrazem na respektování a zohlednění individuálních rozdílů. Mezi žáky, kterým inkluzivní vzdělávání přináší přímý prospěch, patří například děti se speciálními vzdělávacími potřebami, různého etnického původu, odlišného mateřského jazyka nebo žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Zavádění inkluzivního vzdělávání vychází z mezinárodních i národních dokumentů a doporučení, jako jsou Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením nebo Bílá kniha o vzdělávání v České republice. Tento přístup předpokládá nejen akademické, ale i organizační a sociální změny ve školním prostředí: úpravy kurikula, výuku asistovanou speciálními pedagogy, využívání moderních didaktických metod a individualizovaných podpůrných opatření. Klíčovým aspektem je také vzdělávání učitelů k získání potřebných kompetencí pro efektivní práci s heterogenní skupinou žáků, schopnost diferencovat výuku a zároveň posilovat inkluzivní klima školy, které je založeno na vzájemném respektu a spolupráci všech zúčastněných stran.
Inkluzivní vzdělávání není pouze pedagogickým paradigmatem, ale i významným faktorem posilujícím sociální soudržnost a rovnost ve společnosti. Výzkumy ukazují, že začlenění žáků s různými potřebami do běžných tříd přispívá nejen ke zvyšování jejich školní úspěšnosti a rozvíjení sociálních dovedností, ale má také pozitivní dopad na ostatní žáky v oblasti tolerance, empatie i celkového rozvoje osobnosti. Zároveň inkluzivní model přispívá k postupnému odbourávání předsudků, segregace a stigmatizace osob s hendikepem či odlišností. Proto je inkluzivní vzdělávání považováno za klíčový mechanismus, jak naplňovat zásady demokracie, spravedlnosti a humanistických hodnot v současné i budoucí společnosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)