Vzdělávací systém v České republice je strukturován s ohledem na poskytnutí kvalitního a komplexního vzdělání, které je přístupné všem občanům. Základní strukturu vzdělávacího systému lze rozdělit do několika klíčových etap: předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, střední vzdělávání a vysokoškolské vzdělávání. Zákonem stanovená povinná školní docházka v České republice trvá 9 let, přičemž začíná zpravidla v roce, kdy dítě dosáhne šesti let věku, a končí devátým ročníkem základní školy.
Předškolní vzdělávání je určeno pro děti od 3 do 6 let a je realizováno v mateřských školách, které jsou převážně veřejné, ale existují i soukromé varianty. Toto vzdělávání není povinné, ale poslední rok před nástupem do základní školy je pro děti zdarma a silně doporučovaný. Základní vzdělávání je poskytováno na základních školách, které jsou rozděleny do dvou stupňů: první stupeň (1.-5. ročník) a druhý stupeň (6.-9. ročník). Základní školy se zaměřují na celkový rozvoj dítěte a poskytují vzdělání v širokém spektru předmětů od jazyků po přírodní vědy.
Střední vzdělání zahrnuje gymnázia, střední odborné školy a střední odborná učiliště. Gymnázia připravují studenty především pro vysokoškolské studium a mohou trvat čtyři až osm let, v závislosti na tom, kdy student na gymnázium nastoupí. Střední odborné školy a učiliště poskytují jak teoretické, tak praktické vzdělání v různých oborech a připravují studenty pro vstup na trh práce nebo pro další studium. Vysokoškolské vzdělání je realizováno na veřejných a soukromých vysokých školách a univerzitách a nabízí bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy. Vysokoškolské instituce také podporují vědecký výzkum a akademickou obec.
Celkově český vzdělávací systém klade důraz na flexibilitu, možnost výběru a podporu celoživotního vzdělávání. Součástí systému je i řada institucí podporujících odborné vzdělávání a další vzdělávací agentury, které se zaměřují na další vzdělávání dospělých a rekvalifikace. Česká republika také podporuje mezinárodní spolupráci ve vzdělávání, například prostřednictvím programů jako Erasmus+, a snaží se o integraci moderních technologií a inovativních metod do vzdělávacího procesu.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)