Blended learning, česky též označovaný jako kombinované nebo smíšené vzdělávání, je pedagogický přístup, který integruje tradiční prezenční výuku s online vzdělávacími metodami. Tento model se stal populárním zejména s rozvojem digitálních technologií a internetu, které umožňují snadný přístup k informacím a flexibilní vzdělávací možnosti. Blended learning kombinuje to nejlepší z obou světů – osobní interakci mezi studenty a učiteli, která je klíčová pro rozvoj komunikačních dovedností a kolektivního myšlení, s pohodlím a personalizací, které nabízí e-learningové platformy.
V praxi může blended learning zahrnovat různé formáty, jako jsou například přednášky a semináře kombinované s online diskuzemi, interaktivními cvičeními a samostatnými projekty, které studenti plní prostřednictvím digitálních platforem. Tato forma vzdělávání umožňuje studentům pracovat vlastním tempem a zároveň poskytuje učitelům možnost sledovat pokrok studentů prostřednictvím analytických nástrojů a přizpůsobit výukové materiály individuálním potřebám žáků. Kromě toho, blended learning podporuje větší angažovanost studentů, protože mohou využít interaktivní a multimediální obsahy, což činí učení zábavnějším a účinnějším.
Rostoucí popularita blended learningu je také výsledkem jeho schopnosti poskytovat vzdělávací příležitosti širšímu spektru studentů, včetně těch, kteří žijí v odlehlých lokalitách nebo mají specifické vzdělávací potřeby. Navíc, v kontextu globálních událostí, jako byla pandemie COVID-19, se blended learning ukázal jako životaschopná alternativa k tradičnímu vzdělávání, umožňující kontinuitu výuky i za obtížných podmínek. Přestože přijetí této metody přináší výzvy, jako je potřeba technologické infrastruktury a školení pedagogů, její přínosy v podobě flexibilního a adaptivního vzdělávání jsou nepopiratelné a naznačují směr, kterým se moderní vzdělávání ubírá.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)