E-learning, tedy elektronické vzdělávání, představuje způsob přenosu znalostí za pomoci digitálních technologií a internetu. V posledních dvou dekádách získal na významu jak ve formálním školském systému, tak i v oblasti celoživotního vzdělávání a firemních školení. E-learning zahrnuje širokou škálu vzdělávacích metod a platforem – od samostudia prostřednictvím výukových videí či e-knih, přes tzv. Learning Management Systems (LMS), až po interaktivní kurzy a webináře umožňující komunikaci v reálném čase mezi lektorem a studenty. Výhodou e-learningu je vysoká dostupnost vzdělávacích materiálů, flexibilita časových možností i místa studia a efektivita aktualizace a šíření nových informací.
Z vědeckého hlediska je účinnost e-learningu často porovnávána s tradičními prezenčními formami výuky. Výzkumy ukazují, že e-learning může být stejně účinný, v některých případech dokonce účinnější než klasická výuka, zejména pokud začleňuje prvky aktivního učení a umožňuje individualizaci tempa. Online prostředí nabízí možnost opakovaného přístupu k obsahu, využívání multimediálních prvků, okamžité zpětné vazby a přizpůsobení obtížnosti učiva jednotlivým uživatelům, což podporuje hlubší porozumění a lepší zapamatování učiva. Důležitým tématem zůstává motivace uživatelů a riziko sociální izolace, které lze zmírnit zařazením interaktivních a kolaborativních aktivit.
V současnosti je zřejmé, že e-learning neomezeně rozšiřuje možnosti vzdělávání a reaguje na proměnlivé potřeby společnosti i trhu práce. Digitalizace přináší možnost rozvoje tzv. soft-skills (měkkých dovedností) i technických znalostí pro všechny věkové a profesní skupiny, významně přispívá k inkluzi handicapovaných osob a odbourávání geografických či časových bariér. Zároveň klade nové požadavky na didaktické dovednosti lektorů, design výukových materiálů, kybernetickou bezpečnost a digitální gramotnost uživatelů. Vývoj e-learningu je spojen s nástupem nových technologií, například rozšířené reality (AR/VR), umělé inteligence či personalizovaného vzdělávání, což signalizuje, že elektronické vzdělávání bude hrát v budoucnu stále klíčovější roli.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)