Inkluzivní vzdělávání představuje přístup ke školnímu vzdělávání, který usiluje o začlenění všech žáků bez ohledu na jejich individuální potřeby, schopnosti, postižení či sociální zázemí do společného hlavního proudu vzdělávacího systému. Jeho základem je přesvědčení, že vzdělávání je základním právem každého dítěte, a že rozmanitost mezi žáky by měla být chápána jako obohacení a nikoli jako problém. Inkluzivní školy proto vytvářejí takové podmínky, které umožňují každému žákovi dosáhnout maximálního možného rozvoje, a to prostřednictvím vhodných podpůrných opatření, individualizovaného přístupu a úzké spolupráce mezi pedagogy, asistenty a rodiči.
Přínosy inkluzivního vzdělávání pro školní prostředí jsou mnohotvárné. Zaprvé, inkluze přispívá k vytváření tolerantního a respektujícího kolektivu, kde se děti učí akceptovat odlišnosti svých spolužáků, rozvíjí empatii a týmovou spolupráci. Školní prostředí se stává motivačnějším, otevřenějším a bezpečnějším pro všechny, protože každý žák v něm může nacházet své místo a být přijímán takový, jaký je. Za druhé, inkluzivní vzdělávání posiluje profesní rozvoj učitelů, kteří díky rozmanitosti žáků musí hledat nové pedagogické strategie a více spolupracovat v rámci pedagogického sboru. Výzkumy také ukazují, že z inkluzivního prostředí těží nejen děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i většinová populace žáků, která si osvojuje dovednosti nutné pro život v pestré a dynamické společnosti.
Za zásadní je však považováno, že inkluzivní vzdělávání podporuje rovnost šancí a předchází sociální exkluzi. Děti, které by jinak byly segregovány, mají možnost běžně rozvíjet své znalosti, sociální vazby a životní dovednosti po boku svých vrstevníků. Tento přístup tak nejen snižuje předsudky a stereotypy vůči osobám s různými odlišnostmi, ale také pomáhá budovat základ inkluzivní a soudržné společnosti v budoucnosti. Celkově tak inkluzivní vzdělávání nejen obohacuje školní prostředí, ale také připravuje všechny žáky na život v pluralitní a demokratické společnosti, v níž je diverzita vnímána jako běžná a přirozená součást každodenního života.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

