Inkluzivní vzdělávání v českých školách představuje důležitý trend současné pedagogiky, jehož cílem je umožnit všem dětem, bez ohledu na jejich individuální rozdíly, společné vzdělávání v běžných školách. Tento přístup vychází z mezinárodních závazků České republiky, zejména z Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením, a jeho zakotvení v české legislativě je patrné například ve školském zákoně. Hlavním principem inkluze je respekt k odlišnostem žáků, posilování rovnosti příležitostí a eliminace diskriminace ve vzdělávacím procesu.
Prakticky se inkluzivní vzdělávání projevuje například začleňováním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – tedy například dětí s různými druhy zdravotního postižení, s odlišným mateřským jazykem, nebo ze sociálně znevýhodněného prostředí – do běžných tříd. Školy jsou povinny vytvářet podmínky pro jejich úspěšné vzdělávání. To zahrnuje úpravu učebních plánů, využívání podpůrných opatření (například asistenta pedagoga, speciální pomůcky, individuální vzdělávací plány), spolupráci s poradenskými zařízeními i dalšími odborníky. Smyslem je nejen zajistit žákům vzdělání odpovídající jejich schopnostem a možnostem, ale také rozvíjet vzájemnou toleranci, empatii a schopnost fungovat v různorodé společnosti.
Přechod ke skutečně inkluzivnímu vzdělávacímu systému však přináší i řadu výzev. Často je poukazováno na nedostatečné materiální zajištění škol, nedostatek odborně proškoleného podpůrného personálu nebo obavy učitelů z náročnosti práce s heterogenní skupinou žáků. Dalším aspektem je potřeba změny postoje celé společnosti směrem k větší toleranci a rozmanitosti. Výzkumy i praxe ale ukazují, že pokud jsou školy na inkluzivní vzdělávání dobře připravené a mají dostatek zdrojů a podpory, má tento přístup pozitivní dopad jak na žáky se speciálními potřebami, tak na ostatní spolužáky. Nejde jen o dosažené znalosti, ale zejména o kvalitu vzájemného soužití a respekt k pluralitě v současné společnosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

