Kompetence v digitálním vzdělávání představují klíčový prvek pro úspěch v současném rychle se měnícím technologickém světě. Tyto kompetence zahrnují širokou škálu dovedností, které umožňují studentům efektivně využívat digitální technologie k učení, tvorbě a sdílení znalostí. Zahrnují nejen technické dovednosti, jako je práce s počítači a internetem, ale také kritické myšlení a schopnost vyhodnocovat informace. Schopnost efektivně využívat digitální nástroje k řešení problémů a k inovacím je nezbytná nejen pro vzdělávání, ale i pro budoucí pracovní uplatnění studentů.
Digitální vzdělávání také klade důraz na rozvoj tzv. soft skills, jako je spolupráce, komunikace a kreativita. Ve virtuálním prostředí je často nutné pracovat v týmech na dálku, což vyžaduje specifické komunikační schopnosti a schopnost adaptovat se na nové situace a technologie. Kreativita je podporována možností využívat různé multimediální formáty a platformy, které umožňují studentům vyjádřit své myšlenky a nápady novými způsoby. Digitální technologie tak mohou být cennými nástroji pro podporu inovativního myšlení a propojování různých znalostních oblastí.
Vzdělávací instituce se stále více zaměřují na integraci digitálních technologií do učebních plánů a výuky, což klade nové nároky na učitele. Ti musí být nejen odborně připraveni v oblasti pedagogiky a didaktiky, ale také schopni efektivně využívat digitální nástroje a technologie. K dosažení tohoto cíle je důležitá kontinuální profesní rozvoj a podpora učitelů ve formě školení a workshopů zaměřených na nové technologie a metodiky digitálního vzdělávání. Vzdělávací systémy tak mohou lépe připravit studenty na výzvy 21. století a podpořit jejich schopnost celoživotního učení v digitálním věku.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)