Naše škola zavádí inovativní přístup k výuce jazyků – studenti se učí angličtinu prostřednictvím virtuální reality. Tento nový přístup umožňuje studentům procvičovat konverzace v reálných situacích, jako je například objednání jídla v restauraci nebo pohovor na pracovní pozici, a to vše v bezpečném a motivujícím prostředí. Virtuální realita poskytuje studentům možnost ponořit se do anglicky mluvícího prostředí, což zlepšuje jejich jazykové dovednosti rychleji a efektivněji. Učitelé mohou sledovat pokrok studentů a přizpůsobit výuku jejich individuálním potřebám. Tento nový způsob výuky nejenže zvyšuje zapojení studentů, ale také je lépe připravuje na reálné situace, s nimiž se mohou setkat v budoucnosti.

Naše škola zavádí inovativní přístup k výuce jazyků – studenti se učí angličtinu prostřednictvím virtuální reality

Naše škola posouvá výuku cizích jazyků na zcela novou úroveň. Od letošního školního roku jsme jako první v regionu nasadili do výuky angličtiny moderní technologii virtuální reality (VR), která studentům umožňuje procvičovat jazyk ve zcela autentických a praktických situacích. Tato inovace je motivována snahou zlepšit jazykové dovednosti žáků efektivněji a s větší mírou zapojení než při tradičních metodách.

Virtuální realita umožňuje studentům doslova vstoupit do anglicky mluvícího prostředí, kde si mohou bezpečně a nanečisto vyzkoušet situace, které je mohou potkat v reálném životě – například objednávání jídla v restauraci, nakupování, rezervaci ubytování, komunikaci na letišti či vedení pracovního pohovoru. Každý se tak stává hlavním aktérem v simulovaných scénářích a má možnost získat jistotu při konverzaci i v nečekaných situacích, ze kterých mají žáci v běžné výuce často obavy.

Ve virtuálních scénách studenti komunikují s digitálně animovanými postavami, které věrně napodobují reálné mluvčí, reagují odlišně podle průběhu rozhovoru a vyžadují improvizaci. Simulace jsou připraveny tak, aby zohlednily různé obtížnosti i tematické okruhy, takže si každý student může zvolit tempo a úroveň, která nejlépe odpovídá jeho schopnostem a potřebám. Učitelé mají skrze systém detailní přehled o pokroku jednotlivých studentů: mohou sledovat úspěšnost odpovědí, frekvenci zapojení, slovní zásobu i plynulost řeči a podle toho přizpůsobit další výukový postup.

Benefitem tohoto nového přístupu je výrazně vyšší motivace k aktivnímu zapojení – studenti nejsou pouze pasivními posluchači, naopak mají možnost se jazykem “prožívat” a nebát se dělat chyby. Výuka v prostředí VR je navíc bezpečná, protože v případě neúspěchu nehrozí žádné sankce a vše je možné opakovat podle potřeby. Pro mnohé studenty představuje VR školní “hřiště”, kde si mohou osvojit důležitou komunikační odvahu.

Pilotní implementace již v prvních týdnech vykazuje velmi pozitivní výsledky. Žáci lépe zvládají běžné konverzační situace a nebojí se hovořit, což je v jazykovém vzdělávání často největší překážkou. Virtuální realita také pomáhá stírat rozdíly mezi těmi, kteří už mají základy, a začátečníky, protože každý žák může pracovat svým tempem bez ostychu z chyb.

Zavádění virtuální reality do výuky jasně ukazuje, že moderní technologie mají v oblasti vzdělávání místo a že díky nim lze překonat řadu tradičních překážek nejen v jazykové výuce. Pevně věříme, že investice do nových výukových postupů zvýší kompetence našich studentů a lépe je připraví nejen na zkoušky, ale i na reálné situace v osobním i profesním životě.

Naší snahou je neustále inovovat, implementovat nové metody a nabídnout žákům vzdělávání, které odpovídá požadavkům současné společnosti i pracovního trhu. Virtuální realita ve výuce angličtiny je pro nás velkým krokem vpřed a jsme přesvědčeni, že díky ní budou naši absolventi výrazně lépe jazykově i osobnostně vybaveni pro svou budoucnost. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *