Pedagogika je vědní disciplína, která se zabývá teorií a praxí vzdělávání a výchovy. Jejím hlavním cílem je zkoumat, jak nejlépe podporovat rozvoj jedinců v různých věkových kategoriích a v různých vzdělávacích kontextech. Pedagogika se také věnuje otázkám, jaké jsou cíle vzdělávání, jaké metody jsou nejefektivnější pro různé typy učení a jak měřit vzdělávací výsledky.
Pedagogické teorie a přístupy se vyvíjejí v souvislosti s filozofickými, sociálními a psychologickými poznatky o člověku a společnosti. Tradiční pedagogika dávala důraz na autoritativní vedení učitele a na memorování faktů. Avšak s postupem času a získáním nových poznatků o tom, jak lidé učí, se pedagogika začala více soustředit na rozvoj kritického myšlení, problémového učení a spolupráce. Důraz je kladen také na individualizaci vzdělávání, která respektuje jedinečné schopnosti a potřeby každého studenta.
V současné době je pedagogika multidisciplinární obor, který zahrnuje například didaktiku, speciální pedagogiku, andragogiku (vzdělávání dospělých), poradenskou pedagogiku a školní management. S rozvojem technologie se rozšiřují i možnosti vzdělávání, což vede k novým výzkumným oblastem, jako je e-learning a vzdělávací software. Pedagogové neustále hledají nové a inovativní způsoby, jak zapojit studenty, motivovat je k učení a připravit je na to, aby byli schopni čelit výzvám v rychle se měnícím světě.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)