Školství je klíčovým segmentem každé společnosti a má zásadní vliv na její budoucí směřování. Je systémem formálního vzdělávání, které je strukturováno a často regulováno státními institucemi, jehož cílem je poskytnout jedincům znalosti, dovednosti a kompetence potřebné pro jejich osobní rozvoj a účast v společnosti. Školství se obvykle dělí na několik úrovní – mateřské školství, základní, střední, vyšší odborné a vysokoškolské. V České republice je navíc kladen důraz na celoživotní vzdělávání, které umožňuje jedincům vzdělávat se i po ukončení povinné školní docházky.
Základní školství v České republice tvoří devítiletá základní škola, která je povinná a zdarma. Střední školství nabízí řadu oborů a směrů, včetně gymnázií, středních odborných škol a učilišť, které mohou být ukončeny maturitní zkouškou nebo výučním listem. Vysokoškolské vzdělávání se pak skládá z bakalářských, magisterských a doktorských programů. Vzdělávací politika a řízení školství spadají do kompetence Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které zároveň koordinuje výzkum a vývoj v oblasti vzdělávání a pedagogiky.
Kvalita školství a způsoby vzdělávání jsou neustále předmětem debat a reform. V posledních letech v České republice i ve světě nabývá na významu inkluzivní vzdělávání, tedy zapojení žáků s různými potřebami do běžných tříd, stejně jako digitalizace a implementace moderních technologií do vyučovacího procesu. Pandemie COVID-19 dramaticky urychlila proces integrace digitálních nástrojů do školství a načrtla nové výzvy a příležitosti, jako je například distanční vzdělávání. Cílem je připravit studenty nejen na současný, ale i budoucí trh práce, který vyžaduje pružné, kriticky myslící a dobře adaptované jedince.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)